A healthy choice

Nötter är hälsosamt snacks

Exotic Snacks affärsidé och verksamhet handlar till stor del om att samla in en liten del av alla de underbara nötter och frukter som finns över hela världen och servera dem åt konsumenter på ett praktiskt och smakligt sätt. En del helt naturliga – en del lätt förädlade, men utan onödiga tillsatser.

Det fina med nötter är att förutom att de är goda så är de också nyttiga. Aktuell forskning visar att du som konsument med fördel kan äta en deciliter cashewnötter, hasselsnötter eller valnötter varje dag.

Nötter har många egenskaper. De är energitäta och ger därmed en hög mättnadskänsla. Nötter har också en hög proteinhalt och innehåller vitaminer och mineraler som kroppen behöver för att må bra över tid.

Redan tidigt i människans historia vet vi att frukt och nötter var viktiga livsförnödenheter och då som nu, kan nötter med fördel förtäras vid många tillfällen, som mellanmål, i matlagning eller när man bara vill unna sig något gott, som snacks.

Nedan redogör vi för några nötters dolda hälsoegenskaper och hur de gör gott för både kropp och själ. Vi på Exotic Snacks är stolta över att våra produkter bidrar till både hälsa och välbefinnande.

Nötinformation

Cashewnötter

  • Kcal per 30g: 160 (ca 16 nötter)
  • Rika på: Koppar, som är bra för nerverna, skelettet och immunförsvaret.
  • Förebygger: Gallsten eftersom de sänker kolestrolvärdet i blodet.

Mandlar

  • Kcal per 30g: 160 (ca 23 nötter)
  • Rika på: Vitamin E, Magnesium, Kalcium
  • Förebygger: Benskörhet och högt blodtryck eftersom de är rika på enkelomättade fetter, som sänker kolestrolet.

Pistagenötter

  • Kcal per 30g: 160 (ca 49 nötter)
  • Rika på: Antioxidanter & Kalium som är bra för nervsystemet.
  • Passar: Personer med typ-2 diabetes som får lättare att kontrollera sitt blodsocker.

Hasselnötter

  • Kcal per 30g: 178 (ca 21 nötter)
  • Rika på: Folat, enkelomättade fetter, vitamin E, Koppar, Mangan, Krom
  • Förebygger: Hjärtsjukdomar eftersom de sänker kolestrolnivåerna i blodet.

Valnötter

  • Kcal per 30g: 183 (ca 14 halvor)
  • Rika på: Antioxidanter, Omega-3
  • Förebygger: Blockeringar i blodkärlen eftersom de kan minska inflammation och oxidation.

Macademianötter

  • Kcal per 30g: 200 (ca 10 nötter)
  • Rika på: Kalcium, järn, magnesium, zink
  • Förebygger: Stroke och hjärtinfarkt eftersom de innehåller ämnen som motverkar proppar i blodkärlen.

Paranötter

  • Kcal per 30g: 190 (ca 6 nötter)
  • Rika på: Selen som skyddar cellerna från förstörelse
  • Förebygger: Fertilitetsproblem genom att främja tillväxten av folliklar i äggstockarna.

Pekannötter

  • Kcal per 30g: 200 (ca 20 halvor)
  • Rika på: Antioxidanter, vitamin e, enkelomättade fetter
  • Förebygger: Prostataproblem hos män eftersom de innehåller mycket växtsteroler som lindrar symptomen av en förstorad prostata.